کد مطلب:234499 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:204

بهداشت بدن
در بدن انسان نیروهائی به ودیعت گذارده شده اند كه مسئول بنا كردن و تعمیر بدن هستند اما باید توجه كرد كه ساختمان بدنی آدمیزاد تنها به سبب این قوا اداره نمی شود، بلكه نیروهای دیگری هم همراه با نیروهای



[ صفحه 107]



مولد و مرمت كننده به كار نظافت و اصلاح بدن اشتغال دارند.

مثلا كبد انسان مأمور است از مواد غذائی خون پاك تهیه كند و آن را به قلب تحویل بدهد باز هم همین كبد مأمور است كه مواد زائد و رسوبی و كثیف غذاها را از خون جدا كند و بنحوی از بدن بیرون كند تا موجبات مسموم شدن تن و انحراف از بهداشت همگانی فراهم نگردد.

اما همین كبد همیشه را عهده انجام كار خود برنمی آید، زیرا گروهی از غذاهای مسموم و سوزناك مانند الكل، پیدا می شوند كه دست از جان كبد برنمی دارند و در دهلیزهای آن خانه می كنند و عاقبت عمل فعالیت آن را به هم می زنند، كلیه ها در بدن انسان مسئولیت دارند كه فضولات بدن را خواه این كه آن فضولات به خود بدن انسان مربوط باشند و خواه در اثر فعالیتهای گوناگون بدن به وجود آمده باشد دفع كنند.

در خون آدمی موادی یافت می شوند كه باید نام آن را «مایه وجودی خون» گذاشت ولی این مواد باید به نسبت معین باشد و اگر از آن نسبت تجاوز كند، همین مایه ی وجودی خون، سبب فاسد شدن خون می گردد و مرض دلمه بستن خون را به وجود می آورد.

به مواد قندی كه یكی از تشكیل دهندگان خون بدن انسان می باشد توجه كنید، باید به یك نسبت معین در خون باشد اما وقتی كه از آن حد تجاوز كند، برای خون خطرناك خواهد بود، در این هنگام است كه كلیه ها با فعالیت مداوم خود، مواد زائد قند را از خون خارج ساخته، دفع می كنند.



[ صفحه 108]



همین طور است وضع اوره، كه وقتی در خون بیش از حد معینش باشد، به وسیله تلاش كلیه ها متعادل خواهد شد، اگر اوره در خون زیاد شود و كلیه ها نتوانند آن را تعدیل كنند خون مسموم می شود در این صورت تكلیف بیمار روشن است كه چه خواهد شد.

كلیه ها به قلب و كبد كمك می كنند، اما خودشان هم از ریه ها و پوست بدن كمك می گیرند، بدین نحو كه ریه ها هوای پاك را از فضا می گیرند و به خون می رسانند و پوست بدن آدمی هم در تهیه اكسیژن برای بدن، دست كمی از ریه ها ندارد.

گرچه فعالیت ریه ها علاوه بر جذب اكسیژن برای خون، خارج كردن گاز كربن از خون هم می باشد ولی نباید فراموش كرد كه منطقه تنفس پوست بدن بسیار پهن و وسیع است و عملش هم از كلیه ها پیچیده تر و نافع تر است.